26 júla 2022

Začať treba od Adama

... práve pred chvíľou som si prečítal pár prvých kapitol z knihy Genezis, aby som vylúčil omyly. Sú totiž takí, ktorí tvrdia, že prvotným hriechom Adama a Evy bol sex. Overil som si to. Naozaj sa tam nič také nepíše.

Prvotným hriechom Adama a Evy bola konzumácia ovocia. 😂 Konkrétne šlo o plody Stromu poznania dobra a zla (asi by sa mal písať s veľkým "S", nie?).

Konkrétne je to ten stav, kedy sa dieťaťu začne rozvíjať jazyková komunikácia a dospeláci začnú dieťaťu cez tento kanál vtláčať dualitu sveta v ktorom žijú a do ktorého sa chystajú dieťa uviesť. Vesmír dualitu nepozná: výbuch supernovy nie je opakom niečoho, slnečný vietor nie je opakom niečoho. Ani príroda dualitu nepozná: keď gepard uloví gazelu, nie je to skutkom nijakého príkoria, keď vybuchne sopka, nestalo sa tak ako odplata niečoho...

Dualita je vecou jazyka, ktorý používame na komunikáciu medzi sebou navzájom a so sebou samým. Jazyk je vecou osoby (= osobnosti). Tá je statická. Len cez statický pohľad na svet je možné vidieť protiklady. Ak je niečo hore a niečo dole, počas pohybu po tejto (vertikálnej) trajektórii dualita zmizne. Ak je niečo vpravo a niečo vľavo? Tancujte polku a počas tanca dualita zmizne. Ak sa staticky prilepíte na ručičky hodín a takto vnímate čas, tak je noc protikladom dňa, ale ak ste Indián z pralesa a hodiny vám nič nehovoria, bude pre vás noc súčasťou dňa.

Tieto protiklady sú základom vedenia. Asi málokto si uvedomuje, že k tomu, aby sme niečo mohli vedieť, musíme žiť vo svete protikladov. To, čomu hovoríme "vzdelanie" nemôže bez protikladov nastať. Naše najobľúbenejšie vedenie v 21. storočí je vedieť, kde je čo lacné, či drahé a kde je čo kvalitné a kde šunt. Vzdelanie je vecou akcie a reakcie, čiže kauzality. Nech si vyberieme akúkoľvek oblasť vzdelania, ide v princípe o to, že ak sa vec robí takto vedie k takémuto výsledku, a ak sa robí takto, vedie k tomuto.

Konzumácia ovocia zo Stromu poznania dobra a zla nás dostáva z rajského stavu: "Ja som", do bohorovného stavu: "Ja viem". V tomto stave prežijeme väčšiu časť nášho života. Až kým nepríde Ježiš z Nazaretu a nepovie, že ak nebudeme ako deti, nevojdeme do Kráľovstva Nebeského. Čiže, kým sa nevzdáme stavu "Ja viem" a nevojdeme tým do stavu "Ja som", v ktorom sme boli zrodení do raja bez starostí...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky